tisdag 20 februari 2007

Chilifrön

Tidigare lyckad skörd

Jag har varit lite deprimerad sedan nycklarna till torpet blev stulna ur bilen, så jag har inte kommit igång med planeringen av årets odlingar. Chilifrön* borde gärna redan ha planterats, men jag fick iväg min fröbeställning till Örtagården först i kväll. Så här blev det:
Som chili-kännaren förstår av de första fyra sorterna, så satsar jag på att få ihop så att jag kan laga min egen mole poblano till hösten. De två sista ska jag odla för att försöka få några riktigt milda chilifrukter; mina hemodlade blir av någon konstig anledning jämt så fruktansvärt starka.

*Jag vet att vissa vill att det ska kallas chilepeppar, men jag tycker att det låter för dumt.

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

  1. Häftigt värre :).
    Efter vad ni har gjort med guancialen så antar jag att du, i händelse av att du vill i framtiden, avser att röka egen chili själv också ;). I den där stora kallröken du har på landet till exempel?
    Hursomhelst lycka till :).
    Jag väntar på leverans på senaste beställningen. Ska komma i april. Blommor. Jävla lilje- och pleionefreak man har blivit ;)

    Jag ska börja förså mina frön på frönsaker från Runåberg.

    SvaraRadera
  2. Det där med att chilin blir så stark. Hur har du varierat odlingssätten?

    SvaraRadera
  3. Angående enoki-svamp så har jag märkt att den passar bäst baconlindad eller i soppa. Mitt lilla baconrecept är inte så värst autentiskt, använd gärna koreansk chili istället. Det finaste med den är dess lite frasande tuggiga konsistens som framgår bäst om man tar en liten knippe i en enda tugga. Har aldrig provat att använda dom som "vanlig" svamp, vore kul att testa att bara fräsa dom med lite vitlök och persilja

    SvaraRadera
  4. Att chilin blir stark har jag också märkt. Jag har fått för mig att det beror på att man är snål med vattningen.

    SvaraRadera
  5. Jessika: Hur ska jag kunna röka dem i sovrummet om jag inte ens kommer in i hushelvetet!?

    Jag köper också mina frönsaker från Frunåbergs.

    Jag har inte varierat odlingssätten så mycket. Både de i växthuset och de jag hade utanför växthuset blev väldigt starka förra året.

    Jens: Jag har nog aldrig sett en specifikt koreansk chili.

    Louise: Jo det skulle man kunna få för sig. Att ju kargare mark man odlar i desto starkare blir frukten eller grönsaken. Men i så fall vill jag se en någorlunda vetenskaplig undersökning som visar det. Min vattning är nog mer oregelbunden än snål.

    SvaraRadera
  6. oj nej kommer man inte in i huset så blir det ju svårt...

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte på koreanska chiliflingor som finns att köpa i asiatiska butiker

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att någon mer känner till olika sorter mexikanska chilifrukter! Guajillo är en av mina faovriter och jag har jättebra recept på hemlagad mole och adobo. Ha det bra! :-)

    SvaraRadera
  9. Fan vad najs, älskar chocolate varianter. Jag ska strax sätta nästa serie med frön, jag förkultiverar i etapper, startar ett par, med två-tre veckors mellanrum... nu inför säsong 2010. Chocolate/brown 7 pot, och chocolate bhut jolokia hoppas jag skörda en del av i sommar :) Vh Danne, Urban Garden www.urbangarden.se - Fröer

    SvaraRadera