söndag 14 januari 2007

Äggröra på rågbröd

En dag ska jag väl få göra äggröra på mina egna höns ägg. Det där var ingen särskrivning. Om jag hinner bygga något slags hönshus så får vi låna höns till sommaren. Tills dess får jag nöja mig med ICA:s ekologiska ägg som är ganska goda. En fet och krämig äggröra på surdegsrågbröd är en bra början på en söndag. Mjukt, snällt, milt men smakrikt.

Minst 40 g ekologiskt smör
1 msk vispgrädde
4 ekologiska ägg
en nypa salt
skivor av rågsurdegsbröd
svartpeppar, från t.ex. Malabar, Kerala, Indien.
  1. Smält smöret i en kastrull på låg värme
  2. Häll i vispgrädden, äggen och saltet
  3. Rör med en silikon- eller träspatel i röran på låg värme mellan 5 och 10 minuter tills den inte längre är rinnig utan krämig, men absolut inte stelnad och hård
  4. Lägg upp på eventuellt smörade skivor av surdegsrågbröd
  5. Mortla pepparen och strö över
En variant är att blanda i ett par droppar tryffelolja i röran. En liten skiva västerbotten kan vara gott ovanpå.


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar