fredag 26 januari 2007

Apulisk fredag

Förra fredagen, efter att jag levererat den sista pepparn och efter att ha hört Vinlusen kallas stekare på J&B, så gick jag till P och T för att fira T:s födelsedag med en drink. I samtal med halvitalienska AB så hävde jag ur mig en del nedlåtande kommentarer om maten i Apulien, inte minst om de pessarformade orecchiette, en pastaform jag aldrig fått serverad på något tilltalande sätt. AB drog till med att de är så goda med cime di rapa, men jag har aldrig blivit övertygad om det. Cime di rapa har jag alltid trott var kålblast, men nu har jag läst på och förstått att det är en förädlad form av vild broccoli inte är så enkelt. Engelska Wikipedia kallar grönsaken rapini och hävdar att den är vanlig även i kinesisk matlagning. Har den ett svenskt namn? Hur som helst så blev vi kvar hos P och T alldeles för länge och avslutade med att "plocka äpplen" och dansa i hallen, men inga mobilfoton finns som bevis. Dagen därpå damp det ner ett sms från AB med en inbjudan till middag i kväll då hennes man M kommer upp från Rom. På menyn - Orecchiette con cime di rapa. Modigt! Rapport följer.


Andra bloggar om: , , ,

2 kommentarer:

  1. Jag gillar orecchiette stenhårt.
    Jag gillar strozzapreti också. Om inte för något annat så för namnet ;).

    SvaraRadera
  2. http://www.foodsubs.com/Greenckg.html#broccoli%20raab

    Om du använder maskrosskott så kan du ju leverera en recension sen :).

    SvaraRadera